، راهكارهای صیانت از كسب وكار و تولید داخل،
با سركوب قیمتی تیشه به ریشه خودروسازی می زنند
تولیدو: یك كارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: شورای رقابت و دیگر دستگاه های مسوول دولتی با سركوب قیمتی خودرو، تیشه به ریشه صنعت خودرو و قطعه ایران بعنوان مهمترین صنایع اشتغال زای داخلی می زنند.
حسن كریمی سنجری در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: برای حمایت و صیانت از تولید داخل در صنعت خودرو و قطعه سازی، راه های بسیاری وجود دارد. اما مهمترین كاری كه هم اكنون می توان انجام داد این است كه قیمت خودرو آزاد شود و از قیمت های دستوری جلوگیری شود. این كه همچنان شورای رقابت به دنبال حفظ تسلط خود در بحث قیمت گذاری ها باشد، درست نیست.
وی ادامه داد: از جانب دیگر دولت به دنبال این است كه كار قیمت گذاری خودرو را به یك ستاد تحت عنوان ستاد تنظیم بازار یا هر ستاد دیگری بسپارد. اگر قرار باشد ستاد تنظیم بازار هم همان روش های شورای رقابت را در پیش بگیرد، تفاوتی در شرایط فعلی تولید نخواهد شد.
به اعتقاد كریمی سنجری، هم اكنون بهترین گام این است كه فاصله بین قیمت كارخانه و بازار خودروها از بین برود. در این صورت عرضه خودرو صیانت می گردد و این صنعت شرایط مناسب تری پیدا خواهد نمود. همینطور تقاضای كاذب و با هدف دلالی خودرو از بین رفته و این بازار به تعادل می رسد و از حالت ركود و گرانی خارج خواهد شد.
این كارشناس صنعت خودرو خاطرنشان كرد: به هر حال ما متوجه مشكلات صنعت خودرو هستیم. صنعت خودرو دچار مشكل دولتی بودن است. همینطور با عنایت به بحث تحریم ها، خودروسازی ما از بحث مشاركت ها محروم خواهد ماند.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم در صنعت خودروسازی برای تولید توسعه، بحث استفاده و بهره مند شدن از مشاركت های خارجی است كه هم اكنون به علت تحریم ها این امكان وجود ندارد.
كریمی سنجری اظهار نمود: در شرایط فعلی كه دست صنعت خودروسازی ما از جذب مشاركت كوتاه است، لازم است كه دولت و شركت های خودروسازی به این مورد بپردازند و مقداری ساختار خویش را مهندسی تر كرده و به سمت خصوصی سازی حركت كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب