پیشنهادات یك كارشناس درباره تنظیم بازار كالا
به گزارش تولیدو یك كارشناس اقتصادی معتقد است: دستگاه های مسئول نمی توانند یك سیاست ۴ تا ۵ ساله در حوزه صادرات گوشت داشته باشند، چونكه تجربه نشان داده كه سیاست ها حالت مسكن و موقتی داشته و شاید روزی به دلیل محدودیت منابع و فروش كم منابعی مثل نفت تغییر كنند.
محمدهادی رجایی لیتكوهی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: دولت نمی تواند یك سیاست ۴ تا ۵ ساله در حوزه صادرات گوشت داشته باشد، چونكه تجربه نشان داده كه سیاست ها حالت مسكن و موقتی داشته و روزی به دلیل محدودیت منابع و فروش كم منابعی مثل نفت تغییر می كند.
رجایی با اشاره به این كه علت كاهش تولید و نوسانات بازار سیاست گذاری های نادرست است، اظهار داشت: وارد كردن برخی كالاها با منابع ارزی بوده در صورتیكه این منابع باید خرج نهاده های تولید، سیستم حمل و نقل، تحقیقات علمی و حوزه های شبكه بهداشت و سلامت شود، چونكه حوزه های اقتصادی، بهداشتی و پزشكی از بنیان های كشور است.
وی خاطرنشان كرد: منابع دولت محدود بوده و واردات سه برابر بیشتر از تولید گوشت قرمز در كشور و فروش با یك سوم قیمت هم برای كنترل بازار كفایت نمی كند.
وی با اشاره به این كه بخش عمده منابع ارزی ما در كشور از فروش مواد نفتی است، افزود: از سال ۹۱ تا به امروز سالانه بین ۲۸ تا ۳۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم و بیشتر از ۷۰ میلیارد دلار از محل فروش نفت تأمین می شود.
رجایی ابراز عقیده كرد: افزایش قیمت دلار، صادرات هر چیزی را به صرفه كرده اما این افزایش آنقدر شدید نبوده كه شاهد بحران در داخل كشور باشیم؛ كاهش تولید مساله جدی بوده كه خودش را در سطح جامعه نشان داده و سبب پرش های ناگهانی قیمت شده است.
این كارشناس اقتصادی خاطرنشان كرد: بودجه تأمین شده از فروش نفت صرف كالاهای مصرفی می شود و با عنایت به این مؤلفه كه سیاست گذاری های دولت موقتی است، بهترین مورد برای مصرف بودجه در بخش كالاهای مصرفی در قسمت پزشكی، دارو، درمان و سلامت مردم است.
رجایی با بیان این كه اقتصاد كالاها به دو گروه جانشین و مكمل تقسیم می شوند و گوشت قرمز، مرغ و ماهی جز كالاهای جانشین هستند، اظهار نمود: همیشه آن چیزی كه مصرف عمده مردم بوده و توانسته قیمت را در بازار مهار كند، گوشت مرغ است، گوشت مرغ و سیاست توزیع آن به گونه ای تقسیم شده كه می تواند جلوی افزایش قیمت گوشت قرمز را در بازار بگیرد.
وی خاطرنشان كرد: اگر دولت بخواهد سیاست درستی در مورد توزیع و تنظیم بازار داشته باشد باید در حوزه گوشت مرغ و تولید آن از راه سیاست های حمایتی و پشتیبانی نیاز مردم را تأمین كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب