دستیابی به توسعه اقتصادی، نیازمند ورود به زنجیره ارزش جهانی است

دستیابی به توسعه اقتصادی، نیازمند ورود به زنجیره ارزش جهانی است

به گزارش تولیدو، امنیت اقتصادی با قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی ایجاد می شود و قرار گرفتن در این زنجیره، پیش نیاز توسعه اقتصادی می باشد.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، محمد قاسمی در نشست مرکز پژوهش های اتاق ایران با مبحث «بررسی ساختار شبکه اقتصاد ایران»، اظهار نمود: مرکز پژوهش های اتاق ایران طرحی با عنوان «اقتصاد ایران در زنجیره ارزش جهانی» با همراهی استادان دانشگاه انجام داده و نتیجه این مطالعه در معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه شده است.
وی افزود: در آن نشست مقررشده که صنعت نساجی و پوشاک ایران در الگویی که طراحی شده و با استفاده از ظرفیتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون صنعت اتاق ایران، انجمن صنایع نساجی اتاق ایران و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مورد ارزیابی قرار گیرد.
اسفندیار جهانگرد، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم در این جلسه، اظهار داشت: زنجیره ارزش طیف کاملی از فعالیتهایی را که شرکت ها و کارگران انجام می دهند تا یک محصول را از زمان تصور آن به مصرف نهایی و فراتر از آن برسانند، توصیف می کند. این شامل فعالیتهایی مانند تحقیق و توسعه D&R، طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع و پشتیبانی و مصرف کننده نهایی است. فعالیتهایی که یک زنجیره ارزش را می سازند را میتوان در یک شرکت واحد یا بین شرکتهای بین شرکتهای مختلف تقسیم کرد.
جهانگرد اضافه کرد: در بررسی زنجیره ارزش نساجی باید به حوزه تولید، دانشگاه، R&D، توزیع، هزینه حوزه حمل و نقل، صادرات و غیره هم باید توجه کرد. در حوزه زنجیره ارزش یک حوزه در سطح منطقه با تاکید آمایش سرزمینی بررسی نماییم و بعد این را به زنجیره ارزش جهانی متصل نماییم. در تعریف پروژه تحقیقی باید به مسائل بین بخشی و بخشی و منطقه ای و جهانی توجه گردد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: GVC ها چیزی فراتر از تولید هستند. GVC ها فراتر از تولید، همینطور وظایف در رابطه با زنجیره ارزش مانند تحقیق و توسعه، طراحی، خرید، تدارکات و بازاریابی و همینطور مراقبت های بعدی را در نظر می گیرد. بنابراین، یک GVC شامل تمام فعالیتهایی است که برای عرضه یک محصول به بازار ضروری است - از مفهوم سازی تا تولید، طراحی تا روابط عمومی - که اغلب در سراسر دنیا قرار دارند و پخش می شوند. و در ادامه شش بعد GVC ها را شرح داد.
جهانگرد در ادامه این گزارش، ضمن اشاره به فعالیتهای با ارزش بالا در زنجیره های ارزش جهانی و نگاههای تحلیلی زنجیره ارزش جهانی، به تشریح وضعیت ایران در شبکه اقتصاد جهان برپایه جدول داده-ستانده بین کشوری پرداخت.
او اظهار نمود: برپایه کد ایسیک در اقتصاد ایران بخش های خدماتی نه با بخش تولید ارتباط دارد و نه با بخش خدماتی. مثلا فرش در ژاپن با کل اقتصادش تعامل دارد. یا این که در چین بخش خدماتشان نسبت به ژاپن بسیار بیشتر مورد توجه است. یا این که بخش خدمات در اقتصاد آمریکا در بالای هرم زنجیره ارزش نوشته است.
جهانگرد افزود: در مقایسه ایران با متوسط دنیا برای یک واحد تولید چقدر نهاده استفاده می نماییم. هزینه تمام شده خدمات اداری دولتی در ایران از متوسط دنیا بالاتر است. در شبکه اقتصاد ایران در زیر ۵۰ میلیون دلار، نوعی ارتباط با خدمات قطع شده است. اقتصاد عربستان وضعیت بهتری از ایران دارد، باآنکه هر دو اقتصاد نفتی است. جهش اقتصادی هارمونیک تری دارد.
او با تشریح وضعیت اقتصاد ایران اظهار داشت: ما نمی توانیم جایگاه ترکیه به لحاظ صادرات در بازار روسیه بگیریم. ترکیه در حوزه صنعت زنجیره ارزش جهانی قرار گرفته است.
در این گزارش عنوان شد: زنجیره ارزش جهانی در اقتصاد ایران شکل نگرفته ولی در دنیا اقتصاد ابعاد اقتصاد متناسب با هم پیش می رود. در سال ۲۰۱۶ اقتصاد ایران ۹۷.۳ دهم میلیارد دلار صادرات داشته که بیشتر آن نفت پتروشیمی و حمل و نقل و مخابرات بوده و ۱۳ میلیارد دلار برای مصرف نهایی بوده است.
به گفته جهانگرد، کشورهایی که در زنجیره ارزش کالا هستند با هم جنگ نمی کنند. امنیت اقتصادی با قرار گرفتن در ارزش جهانی ایجاد می شود. مدخل توسعه اقتصادی قرن ۲۱ قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی است.

1403/03/27
22:27:38
5.0 / 5
229
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
تولیدو