چرا زعفران ایرانی بدون بسته بندی و داخل گونی صادر می شود؟

چرا زعفران ایرانی بدون بسته بندی و داخل گونی صادر می شود؟

تولیدو: به گزارش تولیدو، معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه برند مطرحی در دنیا نداریم، اظهار داشت: در حوزه برندسازی بین المللی خوب عمل نکرده ایم؛ بعنوان نمونه چرا باید زعفران به جای بسته بندی داخل گونی صادر شود؟



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، محمدعلی دهقان دهنوی امروز در نخستین همایش معرفی نشان برتر اظهار نمود: باید تمرکززدایی رخ دهد و فعالیتها در استان ها دنبال شود، در این صورت با شور و توان بیشتری کار دنبال می شود. ازاین رو با انتقال دبیرخانه برند به استان خراسان رضوی موافقت می نماییم.
وی اضافه کرد: از این به بعد استان خراسان رضوی کانون برندینگ و توسعه برند و زیرساخت های در ارتباط با آن شود. یعنی کار منوط به برگزاری جشنواره سالانه نشود بلکه باید مرکزیت علمی پیدا شود و دانشگاه های مشهد و تیم های تحقیقاتی در این مورد کار کنند و شتاب دنده و مرکز نوآوری ویژه بحث برندینگ در خراسان رضوی شکل گیرد و تبدیل به کانون ترویج مبحث برند در کشور شود. در این صورت میتوان کمیسیون ملی برند را هم به استان خراسان رضوی منتقل کرد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: یک سوال وجود دارد بر مبنای این که چرا کمیسیون ملی برند از معاونت بازرگانی داخلی به سازمان توسعه تجارت منتقل شد؟ این مورد به علت دنبال کردن یک استراتژی مهم رخ داد.
چند برند بین المللی شناخته شده داریم؟
دهقان دهنوی توضیح داد: ما با وجود پیشرفت ها و توسعه هایی که در صنایع مختلف و برندسازی در داخل داشتیم اما سوال اساسی اینست که چند برند بین المللی شایسته تقدیر داریم؟ چند برند ایرانی در سطح جهانی، منطقه ای و کشورهای اطراف شناخته شده است؟ اگر بخواهیم منصفانه پاسخ دهیم نمی توانیم ادعا نماییم که خوب عمل کرده ایم.
وی اضافه کرد: همچنان فاصله بسیار زیادی با حد مطلوبیت داریم؛ برندهایی داریم که محصولاتشان در سطوح بین المللی شناخته شده هستند اما نمی توانیم ۲۰ برند را معرفی نماییم که در سطح بین المللی حضور دارند و محصولاتشان در فروشگاه های بین المللی عرضه می شود. برندی نداریم که بعنوان یک شرکت صاحب تکنولوژی و نوآوری در جهان شناخته شده باشد. ما دنبال این هستیم که این اتفاقات بیفتد.
چرا زعفران ایرانی باید داخل گونی صادر شود؟
دهقان دهنوی افزود: در حوزه صادرات باید نگاهمان را نسبت به حضور خودمان در بازارهای هدف تغییر دهیم. گاهی فکر می نماییم صادرات یعنی این که کالایی را تأمین نماییم و بعد به طرف خارجی بفروشیم. این قسمتی از صادرات است اما همه آن چه می خواهیم نیست.
وی اضافه کرد: صادرات زمانی منجر به ایجاد ارزش افزوده برای کشور می شود که ما بتوانیم محصولات خودمان را به مصرف کننده نهائی در بازار هدف عرضه نماییم. چرا برندهای ما نباید حضور گسترده ای در فروشگاه های خارج از کشور یا حداقل کشورهای همسایه داشته باشند؟
معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: چه مانعی سر راه تولیدکنندگان ما وجود دارد که بازار خارجی را بازار قابل دستیابی نمی بینند؟ صنایع غذایی ما در لبه تکنولوژی است ازاین رو محصولات ما در فروشگاه های خارجی باید حضور داشته باشد اما این اتفاق نیفتاده است.
وی اضافه کرد: برندهای قوی در حوزه زعفران داریم اما سوال اینست که چرا زعفران باید داخل گونی صادر شود؟ وقتی می توانیم افتخار نماییم که محصول زعفران ما در بسته بندی های شرکتهای ایرانی صادر شود.
عقب ماندگی در حوزه هویت سازی و تبلیغات بین المللی
رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: استراتژی ما اینست که در همه صنایعی که داریم باید حضور خویش را در بازار هدف تا آخرین حلقه عرضه کالا گسترش دهیم. برندسازی در این عرصه خیلی مهم است.
وی تصریح کرد: شرکتهای ما در بازارهای هدف ذائقه بازار را ارزیابی کنند و محصولات خویش را متناسب با آن طراحی و عرضه کنند.
دهقان دهنوی اظهار داشت: هم اکنون چند شرکت مشاوره علمی داریم که اگر تولیدکننده ای خواست در بازار هدف بازارسنجی و تا آخرین مراحل مصرف کنده نهائی را ارزیابی کند و بعد محصولی را با متناسب با ذائقه آن طراحی کند، از این شرکت ها مشاوره بگیرد؟ خیلی کارها انجام شده اما باید کارهای بیشتری صورت گیرد و حضور این شرکت ها در صنعت باید بعنوان یک لزوم شناخته شود.
وی اضافه کرد: در حوزه هویت سازی و تبلیغات بین المللی چقدر کار کرده ایم؟ همایش برند شروع یک گام بلندتر برای هویت سازی در بازارهای هدف است. این شاخصها باید بعنوان شاخص ارزیابی جایزه برند باشد.
معاون وزیر صمت اظهار نمود: در سازمان توسعه تجارت برای این موارد برنامه داریم اما باید اذعان کنم که بضاعت بودجه ای ما زیاد نیست و در حد مشوق های صادراتی اقداماتی را انجام می دهیم. اما در حوزه های دیگر مانند دادن امتیازات ویژه، تسهیل کردن امور و تسهیل فرایندهای تجارت برای برندهای معتبر دست بازتری داریم و حتما این کارها را انجام می دهیم.
وی اظهار داشت: به مبحث تکنولوژی و هوش مصنوعی باید توجه داشته باشیم. دنیا درحال دگرگونی اساسی است. خیلی از کارهایی که ما انجام می دهیم امکان دارد زود تغییر کنند و باید بشکل دیگری انجام شوند؛ در حوزه صنعت و برندسازی و تبلیغات باید توجه ویژه به این موارد داشته باشیم و بسترها را در خدمت این کار بگیریم تا به موفقیت دست پیدا نماییم.


منبع:

1403/12/17
19:23:29
5.0 / 5
46
تگهای خبر: بازار , تولید , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

تولیدو