گزارش تولیدو؛

فروش کالاهای دست دوم به جای نو در یک فروشگاه اینترنتی

فروش کالاهای دست دوم به جای نو در یک فروشگاه اینترنتی

به گزارش تولیدو، در حالی مشتریان یک فروشگاه اینترنتی به دنبال خرید کالای نو هستند که این فروشگاه کالای دست دو را به جای نو ارسال کرده و در نهایت مدعی است که مقصر فروشندگان هستند.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، بعد از افزایش دامنه نفوذ اینترنت در زندگی روزمره مردم، کم کم فروشگاه های آنلاین هم پا به عرصه گذاشتند و یکی بعد از دیگری تبدیل به بسترهایی برای خرید و فروش کالا شامل نو و کارکرده شدند.
در بین تمام پلت فرم های خرید و فروش کالا، سایت دیجی کالا به دلیل قدمت از شهرت بیشتری برخوردار می باشد بر همین مبنا هم مشتریان زیادی روزانه برای خرید مایحتاج خود به این سایت رجوع می کنند.
با توجه به حجم بالای خرید و فروش کالا از بستر این سایت، ابتدایی ترین انتظاری که میتوان داشت احترام به حقوق مشتریان و تحویل کالاهای با کیفیت است؛ با این وجود بررسی ها نشان داده است که دیجی کالا با سرپوش گذاشتن بر این اصل اساسی، بعضاً کالاهای دست دوم و بازشده را برای مشتریان ارسال می کند و این در حالیست که از قبل هم هیچ گونه اطلاع رسانی در مورد نو نبودن کالا نکرده است.
این در حالیست که سایت های خارجی همچون آمازون به شکل کامل مشتری را در جریان وضعیت کیفی کالا قرار می دهند؛ بعنوان نمونه در آمازون بخشی از کالاها به نام Amazon Warehouse فروخته می شود که در توضیحات هم عباراتی همچون «کالای نو، بسته بندی اش باز شده.» یا «کالای در حد نو» یا «کالایی که سازنده اصلی تعمیرش کرده و هم اکنون کاملا کار می کند» ذکر می شود.

مشتری=ضرر؛ تولیدکننده=جریمه؛ دیجی کالا = سود

نکته قابل توجه آن که در موارد بسیاری، دیجی کالا بدون پذیرش مسئولیت این موضوع، فروشندگان را مقصر اصلی جلوه داده و اعلام می کند که فروشنده مبادرت به ارسال کالای دست دوم کرده است؛ بعنوان نمونه این فروشگاه چندی قبل در فضای مجازی خود نوشته بود که «دیجی کالا در جهت پایبندی به اصلی ترین ارزش سازمانی خود مشتری مداری و به منظور ایجاد فضای سالم رقابت در مارکت پلیس تا این لحظه با ۳۱۲ فروشنده متخلف که کالای خویش را در وب سایت دیجی کالا می فروشند قطع همکاری کرد. این تخلف ها شامل گرانفروشی، کالاهای غیراصل، عدم تعهد به زمان ارسال و مواردی از این دست بوده اند.»
از سویی دیگر دیجی کالا امروز دیگر یک فروشگاه بزرگ اینترنتی نیست بلکه خویش را به یک مارکت پلیس بزرگ در حوزه تجارت الکترونیک تبدیل نموده است؛ به این معنا که فروشندگان کوچک و بزرگ از راه این فروشگاه، کالاهای خویش را می فروشند و دیجی کالا بعنوان واسط عمل می کند. این درحالیست که مهلت عودت کالا در این سایت ۷ روزه است یعنی مشتری ۷ روز مهلت دارد که کالا را بنا به هر علتی بازگشت دهد. این موضوع به تنهایی برای فروشندگان مشکلات زیادی را در فروش بوجود آورده چونکه وقتی کالایی باز شود دیگر صفت «نو» را یدک نمی کشد و دست دوم به حساب می آید.
در این رابطه یکی از مسؤلان شرکتهای تأمین کننده دیجی کالا در پاسخ به این سؤال که روند کار شما با دیجی کالا به چه صورت بود؟ اظهار داشت: در شروع کار دیجی کالا بدون هیچ کنترل کیفیتی محصولات ما را تحویل گرفت و در انبار خودش دپو کرد.
وی اضافه کرد: مشکل از اینجا آغاز شد که کالای عودت داده شده به دست ما نمی رسید، تنها چیزی که عاید ما شد جریمه نقدی بود. وقتی هم علل مرجوعی را جویا شدیم علل عجیبی مانند دوست نداشتن بعد از استفاده و یا کم بودن تعداد توپ ها عنوان می شد در صورتیکه شمارش محصولات ما تماماً با دستگاه صورت می گیرد. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که با عنایت به عدم کنترل کیفیت در دیجی کالا خود ما هم حتی نمی توانستیم ببینیم محصولاتمان چه عیبی دارد. باردیگر همان کالاها به مشتری دیگر فروخته می شد.
او در پاسخ به این سؤال که چه ضرری به شما رسید؟ اظهار داشت: کار به جایی رسید که کالای صدمیلیونی تحویل دیجیکالا دادیم نه تنها سودی نکردیم بلکه یکصد میلیون هم جریمه شدیم. برای شرکتی که به علت صادرات بیشتر از ۸۵ درصدی محصولات به خارج از کشور کنترل کیفیت بالایی دارد این حجم از ضرر و زیان آن هم به دلیل عدم رضایت اصلاً برای شرکت ما قابل قبول نیست، ما اصلاً دوست نداشتیم برندمان صدمه ببیند پس قطع همکاری کردیم.
این وضعیت در حالیست که اساساً واسطه -که در اینجا سایت دیجی کالا مدنظر است- کنترل کیفیت کالاها را باید در اولویت اول کاری خود قرار دهد چونکه زمانیکه مشتریان با کالاهای بی کیفیت و البته دست دوم مواجه شوند طبیعتاً نه تنها از آن فروشنده دیگر خرید نمی کنند بلکه برند را هم خدشه دار می کنند.
با توجه به این که میزان تخلفات در حوزه فروش کالا روز به روز در حال افزایش می باشد مشتریان در صورت مشاهده هر گونه تخلف می توانند از راه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، وزارت صمت (این ماد)، پلیس فتا و دادسرای جریام کامپیوتری اقدام نمایند.



منبع:

1403/07/06
11:36:55
5.0 / 5
62
تگهای خبر: اینترنت , تولید , خرید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
تولیدو