معاون وزیر صمت:

توسعه تجارت آزاد در دستور کار است

توسعه تجارت آزاد در دستور کار است

به گزارش تولیدو، رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: سه هدف شامل تسهیل فرآیندها، دوم توسعه تجارت آزاد و در نهایت ترویج صادرات محوری در تولید را دنبال می کنم.



به گزارش تولیدو به نقل از مهر، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت امروز چهارشنبه در نشست با رؤسای کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به منظور شناخت بهتر بازارها و توسعه صادرات غیرنفتی، روند انتخاب و اعزام رایزنان بازرگانی به شکل هدفمند دنبال خواهد شد.
دهقان دهنوی، الگوسازی برای همکاری ها بین اتاق ایران و سازمان را ضروری دانست و تاکید کرد: در رابطه با رایزنان بازرگانی، اعزام هیأت و برگزاری نمایشگاه با نظراتی که در این جلسه عنوان شد، موافقم و متأسفانه از نقطه ایده آل دور هستیم.
وی خاطرنشان کرد: نقصها زیادی در فرایند اعزام و پذیرش هیأت های تجاری وجود دارد و طبق برآوردهایی که انجام دادیم متوجه شدم که این اقدام هدفمند دنبال نمی شود؛ ازاین رو در قدم اول باید وظایف رایزنان را بشناسیم و از آنان بخواهیم که در چارچوبی مشخص عمل کنند.
معاون وزیر صمت با تکیه بر این که نظارت بر عملکرد رایزنان هم بسیار مهم می باشد، خاطرنشان کرد: در این خصوص هر فردی که شما می شناسید را معرفی کنید و برای این منظور به تفاهمنامه نیاز نیست.
وی همینطور تصریح کرد: افراد معرفی شده از جانب بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران بر مبنای استانداردها و شاخصهای مدنظر مورد بررسی و پایش قرار می گیرند و در نهایت رایزنان بازرگانی کشورهای هدف صادراتی انتخاب می شوند.
دهقان دهنوی از ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف به کمک فعالان اقتصادی و اتاق های مشترک استقبال کرد.
وی مدیریت امروز در دستگاههای دولتی را مدل آتش نشان ها دانست و اضافه کرد: مدیران باید بتوانند بیاندیشند و برنامه ریزی کنند؛ اما امروز حجم اتفاقات به حدی است که زمان کم می آوریم.
رئیس سازمان توسعه تجارت به سخنان رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات اشاره نمود و آنرا رو به جلو در جهت انتظارات بخش خصوصی توصیف کرد.
وی با اشاره به اینکه باور دارم فرصتی برای فعالان اقتصادی شکل گرفته که باید از آن استفاده شود، افزود: سه هدف را دنبال می کنم اول تسهیل فرآیندها، دوم توسعه تجارت آزاد و در نهایت ترویج صادرات محوری در تولید.
دهقان دهنوی وجود متولیان مختلف در حوزه تجارت را یکی از عوامل اختلال در صادرات برشمرد و کاهش موانع برابر تجارت را هدف سازمان معرفی نمود.
وی با اشاره به اینکه باید نظارت پسینی را جایگزین مانع تراشی نماییم، فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در امر توسعه تجارت را ضروری دانست و تمرکز روی این دو حوزه را بعنوان اولویت سازمان برشمرد.
معاون وزیر صمت اضافه کرد: یک مرکز آموزشی را در سازمان ایجاد خواهیم کرد تا گواهی نامه بدهد و برای این گواهی نامه جایگاه تعریف خواهیم کرد ضمن این که در حوزه پژوهش هم به کار زیادی نیاز است و باید همین امروز شروع نماییم تا شناسایی بازار، موانع، استراتژی حضور، بحث های لجستیک، موضوعات گمرکی و مرزی بررسی شود؛ نمی شود بدون برنامه حرکت کرد.
وی از فعالان اقتصادی خواست تا برای توسعه تقویت صادرات در هر حوزه تخصصی، یک مدل عرضه کنند.
دهقان دهنوی یکی از طریق های رشد صادرات غیرنفتی را اعتماد به بخش خصوصی و نظارت بر عملکرد صادرات و مقابله با متخلفان به جای ایجاد مانع در مقابل کل صادرات دانست.
در نشست رئیس سازمان توسعه تجارت با رؤسای کمیسیون های تخصصی اتاق ایران تجدیدنظر در روند انتخاب و فعالیت رایزنان بازرگان، واگذاری برگزاری نمایشگاه ها به بخش خصوصی و احیای جایگاه سازمان توسعه تجارت بر مبنای مأموریت قانونی این سازمان، مورد تاکید قرار گرفت.


منبع:

1403/08/05
09:06:54
5.0 / 5
11
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
تولیدو