مركز پژوهش ها منتشر كرد؛
تازه ترین گزارش رسمی از وضعیت ایمنی خودرو های ایرانی
تولیدو: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، ادامه تولید خودرو بر روی پلت فرم های قدیمی، میزان مجروحان و کشته شدگان تصادفات جاده ای را 50 درصد می افزاید.
به گزارش تولیدو به نقل از مهر، لطمه های ناشی از تصادفات جاده ای شامل مرگ ومیر افراد و جراحات وارده به مصدومان سبب خسارات جبران ناپذیر انسانی، اجتماعی و اقتصادی در جهان و ایران می شود. طبق آمارهای موجود، کشورهای با درآمد کم و متوسط، به رغم دارا بودن ۶۰ درصد از وسایل نقلیه جهان، حدود ۹۳ درصد از کل مرگ و میرهای جاده ای را به خود اختصاص داده اند. طبق آخرین آمارها در ایران، در سال ۱۴۰۲ طی تصادفات رانندگی در کشور، ۲۰۰۴۵ نفر جان خودرا ازدست داده اند.
به همین منظور در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، از تحلیل هزینه-فایده بمنظور ارزیابی افزایش ایمنی خودرو های تولیدشده در داخل، بوسیله مقایسه هزینه های لازم بمنظور بهبود ایمنی خودرو های ساخت داخل در مقابل منفعت اقتصادی و اجتماعی حاصل شده از کاهش کشته ها و مجروحان تصادفات، استفاده شده است.
نتایج این تحلیل نشان میدهد که افزایش ایمنی خودرو های ساخت داخل از نظر اقتصادی توجیه پذیر بوده و با تغییر پلت فرم در خودرو های فعلی تولیدشده در کشور و استفاده از فناوری های روز بهبود ایمنی در خودرو ها، می توان میزان مجروحان و کشته شدگان تصادفات جاده ای مربوط به سرنشین و راننده را حدود ۵۰ درصد کاست. این میزان معادل ۳۰ درصد از تلفات و مجروحان مربوط به حوادث جاده ای است.
شایان ذکر است تغییر پلت فرم خودرو های درحال تردد یک برنامه طولانی مدت است و این مساله به عنوان مکمل در کنار اقدام های کوتاه مدت و پربازده مانند کنترل سرعت باید پیگیری شود. در نتیجه باتوجه به منافع اجتماعی قابل توجه در پایین آوردن مرگ و میر لطمه دیدگی های جاده ای، برنامه ریزی و حرکت به این سو می تواند از اولویت های مهم در کشور و صنعت خودروسازی باشد.
طبق بررسی مرکز پژوهش های مجلس، خودرو های فعلی در ناوگان خودرو های سواری کشور، را اغلب دو خودروساز مطرح یعنی سایپا و ایران خودرو ساخته اند که برای بخش قابل توجهی از محصولات سایپا، از پلت فرم خودرو پراید بهره گرفته شده و در غالب محصولات ایران خودرو نیز از پلت فرم خودرو پژو ۴۰۵ استفاده شده است. در این تحلیل، با بررسی پلت فرم خودرو های فعلی تولید شده و موجود در کشور و مقایسه آنها با پلت فرم خودرو های با ایمنی بیشتر که اخیراً تولید شده اند، میزان کاهش مجروحان و مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در ایران ارزیابی شده است.
با توجه به نتایج حاصل شده می توان مشاهده کرد که برمبنای سناریو مورد بررسی در صورت استفاده از خودرو های با پلتفرم جدید و ایمن تر بجای خودرو های تولیدی با پلتفرم قدیمی تر نظیر پژو ۴۰۵ و پراید، می توان میزان مرگ و میر و مصدومان مربوط به سرنشین و راننده تصادفات جاده ای را در حدود ۵۰ درصد کاست. این میزان معادل ۳۰ درصد از تلفات و مجروحان مربوط به حوادث جاده ای است.
متن کامل گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد اثر ارتقای ایمنی خودرو ها بر کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای و هزینه های آن را اینجا مطالعه کنید.
منبع: tolido.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب