خودرو های بی کیفیت متهم ردیف اول ناترازی سوخت و آلودگی هوا!
تولیدو: تردد خودرو های بی کیفیت و فرسوده نه فقط یکی از عوامل ناترازی سوخت است بلکه آلودگی هوا را نیز تشدید می کند.
به گزارش تولیدو به نقل از مهر، نگاهی به تاریخچه مصرف بنزین نشان میدهد که علاوه بر مصرف بالای سوخت خودرو های جدید، به سبب عدم اسقاط خودرو های فرسوده، مصیبت مصرف بنزین روز به روز بیشتر می شود؛ برای فهم دقیق این مسئله باید اشاره نمود که در سال ۱۳۹۸ مصرف بنزین میانگین ۹۵ میلیون لیتر در روز بود و امروز این رقم به میانگین ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی طی ۴ سال، مصرف بنزین بالاتر از ۲۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. به بیان دیگر هر سال بین ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین افزوده شده است.
نکته قابل توجه آنکه در سال ۱۳۹۰ میزان مصرف روزانه بنزین بین ۵۷ تا ۵۹ میلیون لیتر در روز بود که یعنی در طول ۱۲ سال مصرف این سوخت بالاتر از ۲ برابر شده است.
به گفته کارشناسان، خودرو های خارجی صدی ۳ تا ۴ و خودرو های داخلی صدی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزینشان است که اگر خودرو های داخلی، استاندارد بودند اکنون مصرف بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می توانستیم بالاتر از ۵۰ میلیون لیتر در روز، بنزین صادر نماییم.
رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تجاری تهران در این رابطه به مهر می گوید: سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت مایع است، اگر بخواهیم این میزان را هم در مصرف سوخت کشور محاسبه نماییم متوجه می شویم در سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ روند افزایش مصرف بنزین را داشته ایم که مهم ترین عامل آن کیفیت پایین خودرو های داخلی است، خودرو های خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ لیتر مصرف و خودرو های ایرانی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف دارند. نکته دیگر آنکه مصرف بنزین در خودرو های فرسوده بیشتر نیز است به گونه ای که هر یک از خودرو های فرسوده نسبت به یک خودروی غیرفرسوده ۱۴.۳ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد.
خودروهای فرسوده را از رده خارج کنید!
نکته قابل توجه آنکه تعدادی از کارشناسان و متولیان دولتی راه اندازی پالایشگاه های جدید را چاره کار کاهش ناترازی بنزین اشاره میکنند در صورتیکه این مساله به منزله پاک کردن صورت مسئله است. طبق تاکید کارشناسان اقتصادی، ساخت و راه اندازی هر پالایشگاه در بهترین حالت ۳ تا ۴ سال زمان می برد؛ به عنوان نمونه راه اندازی و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس که یکی از پالایشگاه های کارآمد در این زمینه شمرده می شود، ۱۲ سال طول کشید.
حال اگر حتی درنظر بگیریم که ساخت پالایشگاه ها سریع تر صورت گیرد و قرار باشد بدون ضابطه بنزین به خودرو های پرمصرف داده شود، وضعیت مصرف بنزین چه خواهد شد؟ در وضعیت فعلی میانگین سالی ۶ میلیون لیتر به مصرف بنزین کشور افزوده می شود، وقتی قرار باشد چاره کار را در ساخت پالایشگاه های بیشتر بدانیم بطور قطع در مصرف بنزین بالاتر از پیش اسراف خواهد شد، چونکه هم اکنون تمامی ظرفیت پالایشگاهی و گاهی ظرفیت برخی مجتمع های پتروشیمی برای افزایش کمی تولید بنزین کشور پای کار آمده اند تا شکم گرسنه خودرو های داخلی را پر کنند.
باید توجه کرد که هم اکنون بطور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن برمبنای قیمت فوب خلیج فارس، در سال ۶۰ میلیون تومان می شود. از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط مصرف کننده پرداخت می شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می کند.
بنابراین نه ساخت پالایشگاه و نه حتی واردات بنزین چاره کار نیست بلکه اگر دولت واقعاً دغدغه کاهش مصرف سوخت را دارد باید فکری به حال و روز کیفیت خودرو های داخلی و البته خروج خودرو های فرسوده از سطح شهر کند.
در این بین حتی اگر بر مصرف بنزین بالای خودرو های جدید چشم ببندیم، برای چشم پوشی از تردد روزانه بیش از ۱۲ تا ۱۴ میلیون وسیله متحرک فرسوده هیچ بهانه ای نداریم برای چشم پوشی از تردد روزانه بیش از ۱۲ تا ۱۴ میلیون وسیله متحرک فرسوده هیچ بهانه ای نداریم. این آمار زمانی جالب تر می شود که بدانیم هر خودروی فرسوده حدودا در روز ۴.۱۳ صدم لیتر بنزین بیش از خودروی غیرفرسوده مصرف می کند.
به صورت دقیق تر، تعداد خودرو های سواری درحال تردد در کشور ۲۱ میلیون دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه که ۶ درصد این خودرو ها را تشکل می دهد فرسوده است. البته اگر سن فرسودگی را ۱۵ سال درنظر بگیریم تعداد این خودرو ها به ۲.۵ میلیون دستگاه می رسد. همین طور ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور تردد می کند که از این تعداد ۹۰ درصد و به عبارتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است در کشور تردد می کنند.
از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده نیز ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۳ درصد) فرسوده است. تعداد اتوبوس های داخل شهری درحال تردد در سطح کشور ۲۲ هزار دستگاه است که از این تعداد ۱۸ هزار دستگاه و به عبارتی ۸۲ درصد فرسوده است. همین طور ۱۳ هزار دستگاه از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری درحال تردد در کشور، فرسوده است که این تعداد ۵۷ درصد کل اتوبوس های برون شهری را تشکیل می دهد. همین طور ۳۴ هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد می کند که ۳۲ درصد از این خودرو ها یعنی ۱۱ هزار خودرو دولتی، فرسوده است.
از ۴۰۰ هزار تاکسی درحال تردد در کشور نیز ۱۹۰ هزار دستگاه فرسوده است که ۴۸ درصد این ناوگان را تشکیل می دهد.
مصرف ۶۰ میلیون لیتر سوخت اضافه توسط تاکسی های فرسوده
در این خصوص مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور می گوید: در کنار ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده، حدود ۸۰ درصد اتوبوس ها نیز فرسوده است که با این شرایط نباید توقع کاهش آلودگی هوا را داشت. اگر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به کمک بخش های مختلف رخ دهد، نه فقط آلودگی هوا کاهش بلکه ناترازی مصرف سوخت که گریبان دولت را نیز گرفته بهبود خواهد یافت.
وی می افزاید: ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که به طور متوسط هر دستگاه خودرو در این ناوگان ۳۰۰ لیتر مصرف سوخت اضافه دارد، بدین سبب این حجم از خودرو فرسوده ماهانه ۶۰ میلیون لیتر مصرف سوخت اضافه دارند.
ضامنی با اعلان اینکه تاکسی های فرسوده در کشور سالانه ۷۲۰ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند، می گوید: حجم سالانه مصرف سوخت تاکسی های فرسوده برمبنای نرخ جهانی بنزین حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان است، اگر نوسازی ناوگان را به سرعت انجام دهیم با چنین بودجه ای می توان به ۹۵ هزار راننده تاکسی تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی پرداخت کرد.
باز هم آلودگی هوا
نکته دیگر آنکه تردد خودرو های بی کیفیت در سطح شهر نه فقط منجر به افزایش ناترازی بالاتر از پیش تولید و مصرف سوخت می شود بلکه آلودگی هوا را هم تشدید می کند، چه بسا که در هفته ای اخیر کمتر روزی بوده که شاهد آلودگی هوا نبوده ایم؛ برمبنای آمارها، در مجموع سالانه حدود ۷۰۱ هزار تن آلودگی در تهران منتشر می شود که حدود ۵۷۸ هزار تن از آن مربوط به «منابع متحرک آلاینده» است.
منابع متحرک بالاتر از ۶۰ درصد ذرات معلق و ۸۲ درصد گازهای آلاینده را تولید می کنند. بدین سان سهم منابع آلاینده متحرک خودرو های سواری ۱۴ درصد، تاکسی ها حدود ۲.۵ درصد، موتورسیکلت های کاربراتوری بنزینی ۱۰ درصد، وانت ها ۲ درصد، مینی بوس های گازوئیلی ۴ درصد، اتوبوس های شرکت واحد نزدیک به ۶ درصد، خدمات ادارات و اتوبوس های سرویس ۷.۵ درصد وکامیون ها هم نزدیک به ۱۶ درصد و جمعاً حدود ۶۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از ذرات معلق انتشار یافته از خودروهاست.
آلاینده های گازی همین خودرو ها هم ۸۲ درصد است که سهم خودرو های سواری نزدیک به ۳۸ درصد، تاکسی ها ۹.۵ درصد، موتورسیکلت ۲۱ درصد، وانت نزدیک به ۱۰ درصد، مینی بوس ۰.۸ درصد، اتوبوس ۰.۵ درصد، اتوبوس سرویس ۰.۴ درصد و کامیون ها ۳.۵ درصد برآورد می شود.
بنابراین کیفیت سوخت و کنترل آلاینده های متحرک مخصوصاً آنهائیکه در طول روز مسافت طولانی تری را طی می کنند (از قبیل اتوبوس های شرکت واحد، تاکسی های شهری و آنلاین و…) بوسیله رعایت موضوع معاینه فنی و کنترل و جرایم معاینه فنی آنها در صورت آلایندگی، به شدت تأثیرگذار است.
منبع: تولیدو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب